vrijdag 23 oktober 2009

Ukraine

Training
Samen met Sofie, een mede-vrijwilliger uit Samara, nam ik deel aan een kamp voor internationale vrijwilligers in Kiev. Jongeren uit 12 verschillende Europese landen vertegenwoordigden hun organisatie, ik en Sofie waren eigenlijk de Russische delegatie. Naast talrijke gesprekken en debatten over culturele verschillen, werd er ook info gegeven over de organisatie Youth in Action, die aan het hoofd staat van alle Europese vrijwilligers- en uitwisselingsprojecten voor jongeren uit Europa. Meer info: http://ec.europa.eu/youth/index_en.htm





We werkten rond het onderwerp citizenship: groepswerken, rolspel, methodieken uitproberen, nieuwe projecten opstarten en realiseren, hoe werken met internationale jongeren, interaculturele avond, ...
En een actie voor Ukraine against poverty op het voetbalveld van Dynamo Kiev.














Kiev verkennen.












Ambiance in de groep.
Dat Spanjaarden en Italianen kunnen feesten, is geweten. Maar onderschat vooral niet Armenia en Azerbeidjan!









Chernovtsi.
Nadat iedereen terugkeerde naar zijn eigen cultuur, bleven ik, Sofie en de Armeniers over in Kiev. Omdat ik richting Moldavia trek, houd ik een tussenstop in het gezellig stadje Chernovtsi, dat in het verleden deel uitmaakte van Oostenrijk-Hongarije, wat je ook merkt aan de architectuur waarvoor het gekend is. Ik zocht er Alina op, die ook vrijwilliger was in Youth-Theater-Light. Zij woont in een klein Ukraiens dorpje, Hlyboka. Hoewel ze blijft volhouden dat het een welgevorderd dorpje is, zie je hier nog paard en kar, geiten op de straat, babushka's die water uit de paterput halen en kleren die bij je bij ons in de vintage shops vindt.




1 opmerking:

  1. Unfortunality i'm not that good in the dutch language, but the pictures are great!

    Your eating-bread-wit-eggs-friend,

    Alina xxxxxxxxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen